„Laboratorul de experimente”
Joaca poate deveni uneori o lecţie de ştiinţă, chiar şi la
grădiniţă. Una dintre metodele principale de explorare a realităţii este
experimentul. Ca şi observarea sistematică, experimentul dispune de importante
valenţe formative. Prin această temă urmărim stimularea activităţii de
investigaţie personală, independenţă şi favorizarea dezvoltării intereselor
cognitive. Vom transforma activităţile din
într-un laborator de chimie, biologie şi geologie.
Experimente: stafidele
dansatoare, minioceanul, piperul fugar, picturile
solare, dansul
popcornului, magia de
gheata, vulcanul, cerneala
invizibila, ouale plutitoare
Se spune că
poţi să fii liber întotdeauna şi indiferent de vârsta pe care o ai, să poţi
afla ceva nou care să-ţi modifice gândirea şi comportamentul, influenţȃnd
traseul prestabilit al vieţii. Păsările sunt libere, necondiţionate de regulile
societǎţii civile şi se ghidează după un set de valori profund şi sǎnǎtos, a
cǎrei origine este încǎ un mister. Ele pot fi modele elocvente
întrucȃt copiii pot înţelege prin puterea exemplului, cât de benefică este
prietenia, spiritul de întrajutorare, răbdarea şi atenţia acordată celorlalţi.
În cadrul temei ”Păsările-prietenele noastre”, prin intermediul
materialului educativ şi al poveştilor, copiii vor afla lucruri noi despre
speciile de păsări, mediu de viaţă, misterele existenţei şi evoluţiei acestora.
În cadrul temei „Cine face şi cum face?”, vom urmări dezvoltarea
capacităţii de cunoaştere şi înţelegere a meseriilor şi profesiilor, precum şi
stimularea curiozităţii pentru investigarea acestora. Este necesar ca cei mici
să cunoască importanţa muncii şi să cultivam acest spirit al responsabilităţii.
„Micii ecologişti”
Haideţi să le insuflăm copiiilor
această dragoste faţă de natură, pentru ca din ea să se nască respectul.
Asta ar trebui sǎ facem toţi, deoarece omul este efemer pe lângă efemeritatea
naturii. Respectul vine din dragoste şi numai prin comuniune perfectă cu natura
îl putem dobândi.
Au rămas încă nedesluşite misterele
existenţei animalelor acvatice. Unii spun că delfinii ar vorbi, alţii discută
despre devotamentul balenelor, alţii despre instinctele rechinilor, alţii
despre relaţiile familiale complexe din rândul pinguinilor. Aşa că ne întoarcem
din nou la mult iubitele animale şi vom explora lumea acvatică. În această
săptămână vom avea ca scop identificarea unor aspecte ale lumii acvatice,
folosind surse de informare diversificate.
„Atelierul de pictură”
Prin această temă,
copiii vor fi antrenati in activitati si jocuri diverse care au ca scop
dezvoltarea creativitatii si a abilitatilor practice. Lucrul cu materiale
neconventionale (pietre, panza, pet-uri, cutii etc) si cu tehnici de lucru
variate (pictura, modelaj, colaj etc.) le va stimula imaginatia si deschiderea
catre frumos.
„Fabrica de jucării muzicale”
Săptămână dedicată
confecționării de jucării muzicale, activitățile vor îmbina dorința de
distracție a copiilor cu beneficiile jocurilor și a jucăriilor și efectele
pozitive pe care acestea le au în creșterea și dezvoltarea copiilor.
S-a spus despre copilărie că este
locul imaginaţiei, locul fericirii si al povestilor, al împlinirii şi al
jocului. Câţi dintre noi ne mai amintim jocuri precum:”Ursul doarme!”, “Lapte
gros”, “Baba oarba” sau “De-a v-aţi ascunselea”? Haideţi să dedicăm o săptămână
din vacanţă, jocului şi să le aducem copiiilor ceea ce ne-a adus nouă
copilăria: jocuri pline de voioşie în aer liber, lipsite de grija fişelor, a
matematicii sau a dezvoltării limbajului. Să uităm pentru moment de influenţele
tehnologiei şi să ne distrăm prin jocuri româneşti. Distracţia va fi pe primul
plan, iar în acest fel copiii îşi vor consuma energia si îşi vor reîncarca
bateriile. Parcul sau curtea grădiniţei vor fi mediul propice pentru
desfăşurarea acestor activităţi.